Tulburări pe care le putem trata împreună
Cele mai comune probleme pentru care părinții este indicat să apeleze la centrul nostru:
Este adevarat că fiecare copil își dezvoltă limbajul în modul său propriu, dar există o linie roșie. Spre exemplu, dacă copilul are doi/trei ani și nu spune nici un cuvânt cu sens, atunci acesta este un motiv de îngrijorare.
O experiență terapeutică în care se folosesc materiale precum lutul, apa, nisipul pictura cu degetele, tehnicile de relaxare, aceste tehnici creative pot sprijinii foarte mult copilul cu dificultăți de atenție.
Comportamentele agresivie sunt astăzi des întâlnite la școală sau grădiniță și acest lucru afectează foarte mult integrarea și relațiile sociale. În cadrul atelierului de emoții copilul este ajutat să devină conștient de furia sa, să o cunoască și să o integreze, astfel să evite să îi rănească pe ceilalți.
Foarte mulți copii întâmpină dificultăți de a gestiona emoțiile aspect ce le îngreunează foarte mult relațiile cu familia sau cu colegii. Tehnicile creative precum desenul, pictura, modelajul, jocul de rol, poveștile terapeutice ele sprijină foarte mult procesul de identificare și gestionare a emoțiilor.
Copilul se poate confrunta cu dificultăți de separare mai ales la începutul grădiniției sau întâmpină dificultăți de socializare și cooperare cu colegii.
În această situație grupurile de dezvoltare personală sunt cele mai potrivite pentru a facilita relațiile sociale.
Este afectată pronunţia unuia sau a mai multe sunete: dislaliile, rinonaliile, dizartria,etc
bâlbâiala, tahilalia: vorbirea accelerată, bradilalia: vorbirea foarte lentă.
dislexo-disgrafia.
„Citim” împreună povești : selectăm o carte cu ilustrații cât mai sugestive, care să arate relația dintre personajele poveștii și oferim ocazia copilului de a adăuga comentarii la poveste în funcție de imaginea privită.
Folosirea a cât mai multe însușiri ale obiectelor atunci când le menționăm copiilor de ele (de ex: cana mare și roșie)
Explorarea unor texturi și forme noi. Folosirea plastilinei sau a nisipului kinetic nu sunt bune doar pentru activități ce vizează motricitatea, ci și pentru a ajuta copilul să exprime însușiri ale obiectelor (moale, alunecos, lipicios etc).
Implicarea copiilor în activități casnice sau realizarea unor jocuri de rol. Copilul poate fi pus să își strângă jucăriile sau să sorteze haine pe categorii, iar în acest timp să menționeze pașii pe care îi urmează.
Aceste activități pot fi realizate acasă, ca o completare a ședințelor de logopedie la care participă copiii.
Tulburările de pronunție
Tulburările de învățare
Tulburări de comportament
Tulburări de spectru autism TSA
Întârzierea în dezvoltarea limbajului
Dislalia afecteaza 10-15% din populatia de varsta prescolara si un procent de 5 – 6% din populatia scolara (scolarul mic). Incidența dislaliei este 1,5 ori mai mare în cazul baieților decât a fetelor. Dislalia este o tulburare de pronunţie ce constă în imposibilitatea emiterii corecte a unuia sau mai multor sunete izolate sau în combinaţii fluente în timpul vorbirii şi constă în deformarea, substituirea, omiterea sau inversarea anumitor sunete în vorbirea spontană şi cea reprodusă. Logopedia poate ajuta copiii să învețe să vorbească mai clar. Acest lucru îi ajută să se simtă mai încrezători și mai puțin reținuți în a comunica cu ceilalți. În terapia de dislalie se folosesc următoarele metode și procedee specifice:
Emiterea – în această etapă se recurge în mod curent la metoda demonstrației articulatorii în fața oglinzii logopedice, la exerciții (articulatorii și fonatorii), la comparație, precum și la metoda derivării sunetului nou din sunete corect emise;
Consolidarea – în această etapă se recurge la metoda exercițiului și a comparației prin efectuarea repetată a unor exerciții cât mai variate, destinate dezvoltării deprinderilor de pronunție corectă;
Diferențierea – în această etapă se urmărește dezvoltarea auzului fonematic și a capacității de diferențiere fonematică;
Automatizarea – în această etapă se face apel la metode ca exercițiul, compunerea, povestirea sau conversația, integrând sunetele corectate în diverse situații de comunicare pentru a încheia astfel procesul complex de corectare a tulburării de limbaj.
Tulburările de limbaj și comunicare au nenumărate consecințe negative în planul dezvoltării psihocomportamentale, reușitei școlare, inserției sociale . Venim în sprijinul copiilor a căror părinți au sesizat că este ceva în neregula cu limbajul lor. O ședința logopedică presupune implicarea copilului în diverse activități specifice vârstei ce constau în repetarea unur silabe, cuvinte, propoziții, jocuri educative, asamblarea de puzzle-uri, rezolvarea unor fișe, alcătuirea de propoziții după imagini, activități distractive și captivante care fac ca vizită la logoped să nu fie resimțita negativ de către copil. Ședințele noastre de logopedie contin exerciții și jocuri variate, atractive, care stârnesc și motivează copilul să lucreze pentru a corecta limbajul și îmbunătăți comunicarea. Terapia individuală are avantajul că permite o abordare mai eficientă a problemelor copilului, terapeutul ținând cont de cunoștințele și personalitatea acestuia.
Tulburările de învățare care se întâlnesc la copiii aflați deja la școală și se manifestă în planul citirii, al scrierii și al calcului matematic.
dislexia = tulburare de citire,
disgrafia = tulburare de scriere,
disclaculia = tulburare de calcul matematic
Acestea nu apar dintr-o dată, nu apar „peste noapte”, ci își anunță prezența încă de la vârsta preșcolară, prin o serie de predispoziții, simptome, care ulterior, contribuie la instalarea tulburărilor în viața școlară.
Cu cât le descoperim mai repede și intervenim mai de timpuriu, cu atât îi ajutăm pe copii să le gestioneze mai bine atunci când vor ajunge la școală.
Există copii care întâmpină dificultăți la nivelul cititului și al scrisului. Scrierea deficitară este cauzată de prezența unui proces lent în identificarea diferențiată a sunetelor.
Intervenția timpurie a unui specialist facilitează călătoria copilului într-o lume nouă, ajungându-se la destinația mult dorită, trecerea treptată de la cititul pe litere la lecturarea cursivă.
Este firesc să întâlnim mici erori, dar felul în care le identificam și i le raportăm copilului contează cel mai mult. Cu timpul, vom remarca abilitatea celui mic de-a ,,vâna” greșelile adultului și bucuria de pe chip atunci când asemenea unui detectiv a descoperit cuvântul potrivit.
Universul cărților este unul surprinzător, iar dacă vom reuși să îl captam pe copil, acesta va dori mereu sa se întoarcă acolo.
Copiii care se comportă urât sunt adesea văzuți ca fiind în mod intenționat răi. Realitatea este alta: ei nu sunt capabili, din punct de vedere emoțional, să se comporte mai bine de atât.
Copiii își pot dori să se comporte adecvat, dar de multe ori le lipsesc abilitățile necesare pentru asta. Este foarte important să avem așteptări realiste, care să țină cont de vârstă și nivelul de dezvoltare.
Conform studiilor empatia se dezvolta abia în jurul vârstei de 7 ani, iar gândirea analitica la aproximativ 11 ani. Din acest motiv pedepsele sau măsurile extreme de izolare, nu vor fi eficiente.
Trebuie să înțelegem ca un copil are propriul ritm de maturizare. Este necesar să îi explicam copilului ce consecințe poate avea o acțiune anume și să-l indrumăm cu răbdare.
Atelierul emoțiilor oferă un sprijin în gestionarea conflictelor, exteriorizarea trăirilor copilului și consolidarea noțiunii de lucru în echipă.
AUTISMUL este o tulburare de dezvoltare care afectează comunicarea și comportamentul. Autismul implică toate palierele de dezvoltare, cognitiv, comportamental, motricitate grosieră, motricitate fină, practic sunt afectate toate laturile care privesc dezvoltarea normală a unui copil.
Copiii cu autism nu învață așa cum învață ceilalți copii, par incapabili să înțeleagă cea mai simplă comunicare verbală și nonverbală, informațiile senzoriale îi lasă confuzi și sunt caracterizați de diferite grade de izolare față de lumea din jurul lor.
Terapia de vorbire pentru copiii cu autism este bine să înceapă cât mai devreme. Spectrul autismului este de obicei evident până la vârsta de 3 ani, iar deficiențele de vorbire pot fi recunoscute până la 18 luni. În unele cazuri, autismul poate fi identificat mult mai devreme.
Terapia logopedică este imperios necesară în ansamblul terapeutic ce trebuie construit în jurul unui copil autist deoarece contribuie la îmbunătăţirea tuturor aspectelor comunicării: înţelegerea, exprimarea, emiterea sunetelor şi folosirea limbajului în context social.
La copiii mici și non-verbali terapia începe cu stimularea vocalizărilor, sunetelor, silabelor, cuvintelor, gesturilor, pe când la copiii mari și care vorbesc terapia se va axa pe funcționalitatea folosirii limbajului.
Copilul va învăța să susțină o conversație, să folosească gesturi adecvate, să rămână într-un anumit subiect al conversației, să își aștepte rândul în conversație, etc.
Întârzierea în dezvoltarea limbajului este o dificultate funcțională de limbaj care se manifestă prin incapacitatea folosirii limbajului rostit într-un mod adecvat vârstei cronologice.
Un copil cu întârziere de limbaj până la vârsta de 3 ani folosește un număr redus de cuvinte de cele mai multe ori pronunțate greșit și neintegrate în propoziții simple, însă are auzul bun și organele fonoarticulatorii normal dezvoltate. Copilul cu întârziere de limbaj rămâne în urma copiilor de aceeași vârstă cu el.
Părinții ar trebui să apeleze la un specialist pentru o evaluare logopedică în orice moment în care au motive de îngrijorare în ceea ce privește dezvoltarea limbajului copilului.
Este recomandat ca părinții să nu-și forțeze deloc copilul în a atinge pragurile de evoluție standard pentru vârsta lui,pentru că efectul poate să fie exact opus, ci să creeze și să mențină un mediu stimulativ și securizant afectiv, benefic pentru dezvoltarea bio-psiho-socială a copilului.
Obiective în terapia întârzierilor de limbajː
- dezvoltarea abilităților de ascultare;
- dezvoltarea capacității de imitare motorie;
- dezvoltarea capacității de înțelegere a cuvintelor și a mesajelor;
- dezvoltarea vocabularului;
- formarea unei pronunții corecte;
- dezvoltarea abilităților de exprimare propozițională și în fraze;
- învățarea structurii gramaticale;
- formarea abilităților conversaționale.
Copiii au propriul lor ritm de dezvoltare iar acest lucru este bine cunoscut. În jurul vârstei de 3-4 ani, acesta ar trebui sa aibe in vocabular cu aproximație 300-400 de cuvinte, iar la 4-5 ani, aceștia ar trebui să aibe capacitatea de a purta o conversație, de a cunoaște superficial regulile gramaticale, iar descrierile realizate de ei sa fie bogate.