Terapii de grup

Atelierul de intervenție timpurie

Serviciile de intervenție timpurie în copilărie sunt instituite pentru a soluționa nevoile de dezvoltare a copilului de la naștere până la vârsta de 3 ani, în cazul în care acesta prezintă tulburări de dezvoltare fizică, cognitivă, neuro-psihică, a comunicării, sferei emoționale, sociale, de adaptare sau în cazul când el are o stare de sănătate cu un grad înalt de manifestare a acestor tulburări.

De ce intervenție timpurie?

 

 

Există 3 motive principale pentru a realiza intervenția timpurie la un copil cu nevoi speciale:

  • impulsionarea dezvoltării copilului pentru recuperarea întârzierilor în dezvoltare,
  • oferirea de suport și asistență familiei în vederea adaptării funcționării familiei la condiția existenței unui copil cu dizabilități,
  • maximizarea beneficiilor aduse de copil și familie pentru societate.

Cu cât plantăm mai devreme semințele cunoașterii, răbdării, înțelepciunii, cu atât mai devreme vor prinde și dezvolta rădăcini mai puternice. Intervenția timpurie in cazul copiilor are rolul de a pregăti terenul achiziției de cunoștințe, introduce si pregătește copilul pentru grădiniță și îi asigură un mediu propice socializării. De aceea, organizăm în cadrul centrului    ” Atelierul de intervenție timpurie”.

                Care este scopul atelierului de intervenție timpurie pentru copiii cu CES?

               Oferim susținere și îndrumare de socializare, comunicare și direcționare în ceea ce privesc activitățile de zi cu zi.

                Ce facem în cadrul acestui atelier?

                 Valorificăm potențialul în mod diferențiat, realizăm împreună lucrări practice, prin variate metode, fișe de lucru, diverse exerciții și jocuri creative.

                Ce vor învăța copiii în urma atelierului?

                În principiu, termenii unui bun comportament: adică oportunitatea de a învața să își astepte randul, de a învăța să se prezinte, de a cere ajutor, de a învăța să se respecte reciproc, atitudinea corporală și de a-și manifesta bunul simț în diverse situații.

                De ce este esențială socializarea încă de la o vârstă mică?

                Prin socializare copilul este condus spre dobândirea regulilor vieţii, a obişnuinţelor, a modurilor de a gândi, a credinţelor şi a idealurilor conforme cu mediul social în care a crescut.

                De ce este esențială intervenția timpurie?

               Copilul, cu cât mai timpuriu beneficiază de servicii de intervenție timpurie, cu cât mai devreme vor fi depistate problemele de dezvoltare  și vor fi inițiate activități abilitare cu atât vor fi mai mari șansele de recuperare.

Atelierul "Învață să înveți"

Terapia cu copii cu cerințe educative speciale se refără la educarea copiilor cu nevoi speciale. Pe parcursul terapiei se utilizează diverse metode specifice nevoilor acestor copii, care au drept scop atingerea unui nivel mai ridicat de autonomie și adaptarea atât în mediul educațional, cât și în cel social.

 În categoria  copiilor cu C.E.S. se încadrează atât copiii cu deficienţe propriu-zise, cât şi copiii fără deficienţe, dar care prezintă manifestări stabile de inadaptare la exigenţele şcolii:

 

  • copiii care au deficienţe de comunicare şi interacţiune (tulburări din spectrul autist, sindromul Asperger, întârzieri în dezvoltarea limbajului).
  • copiii care au deficienţe comportamentale și mintale (tulburări de conduită, ADHD, tulburări de opoziţie şi rezistenţă);
  • copiii care au tulburări afective, emoţionale (anxietatea, depresia, mutism selectiv, atacul de panică, tulburări de stres posttraumatic, tulburări de alimentaţie – anorexia nervoasă, bulimia nervoasă – , supra-alimentarea);
  • copiii care au deficienţe senzoriale şi fizice (tulburări vizuale, tulburări de auz, dizabilităţi fizice);
  • copiii care au dificultăţi de cunoaştere şi învăţare (dificultăţi de învăţare, sindromul Down, dislexia, dispraxia, discalculia);

 Copiii cu CES au dreptul de a beneficia de o educație adaptată nevoilor lor, dar mai ales, au nevoie de șansa de a-și dezvolta potențialul și de a crește incluși în societatea din care fac parte.

De aceea, din dorința de a ajuta, centrul nostru organizează Atelierul „Învață să înveți” destinat copiilor cu CES care au nevoie continuă de îndrumare și sprijin educațional. Toate acestea  reprezintă elemente esențiale în obținerea reușitei școlare:

  • se adresează copiilor mari cu CES care au nevoie de îndrumare educațională
  • îndrumare de câtre personal specializat, cu pregătire profesională.
  • acest atelier are ca scop de a ajuta copilul cu CES să își dezvolte gândirea, memoria, atenția, motivația, creativitatea si capacitatea de a se concentra.

Acest atelier are rolul de a îmbogăți sfera cunoștințelor copilului, deoarece, în cadrul atelierului, copilul capătă informaţii despre lumea în care trăieşte, intră în contact cu oamenii şi cu obiectele din mediul înconjurator şi învaţă să se orienteze în timp şi spațiu.

Datorită faptului că se desfăşoară în grup, atelierul asigură și socializarea, practicarea normelor de bună conduită și intrarea in contact cu personalitățile altor copii.

Atelierul „Acomodare blândă la creșă și grădiniță”

Creșa și grădiniță sunt primele forme de colectivitate în care intra un copil și sunt vitale de multe ori în dezvoltarea copilului. Odată ajunși în creșe și grădinițe copiii își dezvolta gândirea, limbajul și își fixează bazele relaționării.

Vârsta ideala pentru intrarea la creșă este de cel puțin doi ani, când copilul se poate descurca relativ singur.

Având in vedere ca unii copii intra în colectivitate mai devreme de doi ani, din cauza dinamicii familiei (nu exista un adult disponibil, care sa se ocupe de copil pe timpul zilei), adaptarea la creșă este necesara înainte de a începe programul efectiv. Nevoia de acomodare se aplică și în rândul copiilor care fac cunoștință cu colectivitatea în primii ani de grădiniță.

Centrul nostru vine in ajutorul copiilor care se acomodează greu atât la creșă, cât si la grădinița. Astfel, am dezvoltat atelierul “ Acomodare blânda la creșă și grădiniță” prin intermediul căruia  împreună cu ceilalți copii și personalul centrului va trece printr-un proces blând de adaptare având la dispoziție jocuri și activități variate.

Orice început și orice confruntare cu necunoscutul presupun o teamă și o stare de neliniște. Abia pe masură ce copilul se familiarizează tot mai mult cu grupa, cu educatoarea, cu rutinele, el va trăi emoții pozitive.

Schimbările care apar odată cu grădinița nu sunt ușoare- cei mici nu sunt obișnuiți să stea fără mama, nu vor să interacționeze cu alți copii, nu acceptă să rămână singuri într-un loc nou. Toate acestea sunt firești la început și tocmai din acest motiv este bine să îl pregătim pe cel mic pentru noile schimbări ce vor apărea. Același lucru se aplică și în cazul părinților- și aceștia au nevoie să vadă că cel mic se obișnuiește cu noul mediu și persoanele din jur, fără a fi în prezența mamei.

Centrul nostru vă propune implicarea celui mic într-un grup restrâns, loc în care va avea posibilitatea de a se obișnui treptat cu schimbările ce vor urma să aibă loc.  Va interacționa cu personalul centrului, persoane noi decât figurile parentale, va interacționa cu ceilalți copii, într-un mediu nou, având la dispoziție jocuri și activități variate.

Atelierul Emoțiilor

Exprimarea emoțiilor este o abilitate socială foarte importantă. Acceptarea limitelor și respectul față de cei din jur sunt, de asemenea, esențiale. Toate acestea trebuie învățate de către copii, începând de la o vârstă fragedă.

Pentru a veni în sprijinul lor, centrull nostru organizează  săptămânal „Atelierul Emoțiilor”.

În cadrul atelierului dezvoltăm inteligența emoțională a copilului ajutându-l să-şi conştientizeze emoţiile, să le comunice şi să le exprime adecvat, să recunoască emoţiile celorlalţi, să reuşească să-şi amâne impulsurile pentru o recompensă viitoare.

Prin jocuri, creație și povești vom experimenta emoții ca vigilența,  curajul, empatia, uimirea, admirația, mâhnirea, toleranța și vom învăța împreună să le gestionăm.

Obiective:

  • copii vor învinge teama de a se exprima liber;
  • copii își vor dezvolta stima de sine;
  • copii își vor dezvolta inteligența emoțională;
  • copii vor prinde încredere în forțele proprii;
  • copii vor fi mai mai curajoși și independenți

Emoțiile sunt un ingredient foarte important al vieții noastre. Creierul și-a dezvoltat capacitatea de a percepe și genera emoții pentru că acestea sunt în primul rând esențiale pentru supraviețuirea individului. Prin urmare, o parte importantă a creierului uman este dedicată procesării emoțiilor.

În cadrul atelierului:

  • conștientizăm emoții și efectele acestora asupra comportamentului;
  • conștientizăm impactul emoțiilor noastre asupra celorlalți;
  • practicăm ascultarea activă;
  • învățăm să-i înțelegem pe ceilalți;
  • stimulăm creativitatea;
  • gestionăm conflicte;
  • căutăm răspunsuri la curiozitățile celor mici;
  • ne dezvoltăm abilitățile de socializare;
  • îmbunătățim abilitățile practice;
  • căpătăm încredere în forțele proprii;
  • lucrăm în echipă;
  • legăm noi prietenii.

Atelierul dezvoltării motivației școlare

Printre cele mai frecvente și intense griji ale părinților sunt: ”Cum îl motivez pe copil să învețe?” „Oare se adaptează la școală?” „Oare îi plac materiile?” „Se integrează bine în colectiv?”„Se supune regulilor din instituția de învățământ?” Găsim împreună toate răspunsurile, organizând în cadrul centruluii nostru Atelierul Motivației Școlare.

Știm că motivația pentru învățare este strâns legată de curiozitate, de încrederea în sine și de identificarea intereselor copilului, așa că la baza activităților din cadrul atelierului, stau aceste principii. Încurajându-l să se cunoască pe sine mai bine și să își stabilească obiective, îi creștem și motivația pentru învățare.

Cum reușim acest lucru?

  • Păstrăm o relație deschisă și apropiată cu fiecare copilaș care ne calcă pragul;
  • Îi arătăm că avem încredere în el;
  • Îl ajutăm să găsească un scop în viață;
  • Îl încurajăm să își urmeze pasiunile;
  • Descoperim împreună îngrijorările

 

Tematica propusă:

  1. “Învățăm din plăcere”
  2. “Curiozitatea învățării”
  3. “Eu unic și valoros “
  4. “Școala online/ școala tradițională „
  5. “Atitudinea față de activitățile educaționale”
  6. “Relația cu colegii de clasă “
  7. “Relația cu educatorul/Învățătorul “
  8. “Relațiile în familie”
  9. “Eu cu inițiativă și independent”
  10. “Ce fac cu timpul meu liber?”

Alte servicii